
توسعه آموزش های عالی کوتاه مدت فنی و حرفه ای یکی از راه های ایجاد اشتغال پایدار
باسمه تعالی
معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، توسعه آموزش های عالی کوتاه مدت فنی و حرفه ای را یکی از راه های برون رفت اقتصاد کشور از معضل بیکاری ناشی از مهارتی نبودن متقاضیان کار می داند.
این معاونت یکی از مهم ترین رویکردهای دانشگاه را ایجاد بستر و تقویت زیر ساخت های لازم جهت ارائه آموزش های عالی غیر رسمی (آموزش عالی آزاد و خاص) به متقاضیان دانسته، بر ضرورت توجه مراکز تابعه دانشگاه (دانشکده / آموزشکده های فنی و حرفه ای و ...) به این نوع از آموزش ها تأکید می نماید.
راه اندازی مرکز آموزش های عالی آزاد و خاص دانشگاه فنی و حرفه ای در سال 93 و تشویق و ترغیب مراکز تابعه در خصوص طراحی و پیشنهاد دوره ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت نیز موضوعی است که در همین راستا صورت می پذیرد. یادآوری می شود که امروزه به لحاظ تنوع در مشاغل هدف موجود در جامعه و به تبع آن تنوع در مخاطبان، مراکز تابعه ناگزیرند بخشی از ظرفیت های خویش را به آموزش های آزاد و خاص معطوف دارند.
شایان ذکر است که امروزه نقش آموزش های عالی غیر رسمی در ارتقاء و بهبود دانش افراد در حوزه وسیعی از مشاغل که به توانمندی های فنی و حرفه ای و مهارت های تخصصی نیاز دارد، مهم ارزیابی میشود به گونه ای که این نوع از آموزش ها به فراگیران کمک می کند تا با افزایش دانش و مهارت خود، زمینه رفع نیازهای مهارتی جامعه را فراهم نمایند.
یقیناً یکی از الزامات جدی پیش رو، تغییر در نگرش جامعه از آموزش های فنی و حرفه ای صرف به آموزش های کارآفرینی است که با این تغییر رویکرد بدون شک جهت این نوع از آموزش ها از حالت اشتغال از طریق سیستم مزدبگیری به سمت خود اشتغالی و کارآفرینی سوق پیدا خواهد کرد.
معاونت آموزشی عمده ترین دلیل توجه به آموزش های کوتاه مدت (عالی آزاد و خاص) را نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها به لحاظ افزایش نیاز به برخورداری از مهارت و کارآفرینی و ایجاد رابطه معنی دار بین شغل افراد با تخصص آنان و یا به تعبیر دیگر لزوم انطباق میان مهارت های دانش آموختگان با نیازهای بازار کار ( صنعت ـ خدمات ـ کشاورزی) می داند.
لذا از مراکز تابعه دانشگاه انتظار میرود در پیشنهاد و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت (آزاد و خاص) ضمن توجه به سیاست های اعلام شده از طرف مرکز آموزش های آزاد و خاص محورهای ذیل را مد نظر قرار داده در دستور کار قرار دهند؛
1ـ لزوم تنوع بخشی به فرصت های آموزشی و مهارتی با تأکید بر ظرفیت های بالقوه و بالفعل موجود در مراکز
2ـ لزوم بهره گیری از فرصت های موجود در سطح شهرستان، منطقه و استان (مؤسسات و سازمانها ـ بنگاه های خصوصی ـ کارخانجات ـ دفاتر فنی ـ محیط های صنعتی، خدماتی و بازرگانی)
3ـ لزوم توجه به مقوله نوآوری ، خلاقیت، ایده پردازی و ...
4ـ لزوم توجه به تحولات ساختار بازار کسب و کار و بسط اشتغال مولد درکشور
5ـ لزوم توجه به روندهای پیش رو در حوزه فناوری از قبیل فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ فناوری نانو و...
6ـ لزوم توجه به اسناد بالادستی کشور از قبیل سند چشم انداز 1404 ـ سند آمایش سرزمین ـ سند آمایش آموزش عالی ـ نقشه جامع علمی کشور و ...
7ـ لزوم تلاش در راستای نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی و آموزش های مادام العمر در کشور
8ـ لزوم تأکید بر نوآوری در روش های ارائه آموزش
9ـ لزوم توجه به نیازهای منطقه از باب کمیت و کیفیت تقاضای اجتماعی موجود برای آموزش های کوتاه مدت
10ـ دارا بودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مرکز از قبیل : استاد ، تجهیزات ، کارگاه ، محیط آموزش و ...
اصغر کشتکار
معاون آموزشی دانشگاه فنی وحرفه ای