در حال بارگذاری ...
سعید احمدی رییس دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان رضوی و دبیر اجرایی المپیاد دانشجویی:

تجربه‌ موفق این المپیاد، زمینه‌ساز استمرار چنین برنامه‌هایی در سطح ملی خواهد بود

سعید احمدی، رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان رضوی و دبیر اجرایی المپیاد مهارتی دانشجویی در سومین همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش دفتر پژوهش و فناوری، سعید احمدی، رییس دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان رضوی و دبیر اجرایی المپیاد مهارتی دانشجویان کشور اظهار کرد: برگزاری المپیاد مهارتی فرصتی ارزشمند بود که توانمندی‌های دانشگاه‌ها در حوزه مهارت و فناوری به نمایش گذاشته‌ شود. المپیاد مهارتی دانشجویان کشور با هدف ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد تعامل سازنده میان دانشگاه و بخش‌های صنعتی، شناسایی و ایجاد رقابت سالم و سازنده میان دانشجویان، معرفی اهمیت آموزش‌های مهارتی در توسعه اقتصادی، جلب مشارکت بخش‌های حاکمیتی و صنعتی در حمایت از آموزش‌های مهارتی و در نهایت ارتقای سطح استانداردهای آموزش مهارتی در کشور برگزار شد.

وی گفت: دانشگاه ملی مهارت با همراهی دانشکده شهید منتظری مشهد درصدد است، با استمرار این برنامه‌ها، گامی مؤثر در جهت پیوند آموزش‌های مهارتی و نیازهای صنعت کشور بردارد.

احمدی با اشاره به فرایند طولانی و گسترده برگزاری این رویداد، خاطرنشان کرد: از تدوین آیین‌نامه‌ها تا طراحی پوسترها، وب‌سایت، اطلاع‌رسانی، ثبت‌نام و تشکیل جلسات هماهنگی، همه مراحل با دقت و برنامه‌ریزی انجام شد. در مجموع بیش از ۲۰۰۰ نفر ساعت جلسه در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

وی افزود: در این مدت بیش از ۱۵۰ نفر در کادر اجرایی و بیش از ۵۰ نفر در کادر علمی و داوری المپیاد مشارکت داشتند. بخش عمده این افراد از میان دانشجویان فعال انجمن‌های علمی دانشکده‌ها بودند. تلاش هشت ماهه‌ بی‌وقفه در طراحی، هماهنگی و برگزاری مراحل مقدماتی و نهایی، نتیجه‌ای درخشان برای جامعه مهارتی دانشگاهی کشور رقم زد.

دبیر اجرایی المپیاد مهارتی دانشجویان کشور با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان، گفت: در مجموع ۷۶۸ تیم با ۱۹۶۰ دانشجو از سراسر کشور در این المپیاد شرکت کردند. رشته‌های مختلف شامل کامپیوتر و هوش مصنوعی، معماری، ساخت و تولید، بتن‌های ویژه و اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک حضور داشتند و جزئیات آماری شامل کامپیوتر و هوش مصنوعی ۳۱۸ تیم (۸۱۰ نفر)، معماری ۲۵۰ تیم (۷۵۰ نفر)، ساخت و تولید ۷۵ تیم (۱۵۰ نفر)، بتن‌های ویژه ۶۶ تیم (۱۳۲ نفر)، اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک ۵۹ تیم (۱۱۸ نفر)، است.

احمدی بیان کرد: در مرحله نهایی نیز رشته‌های مختلف شاهد رقابت‌های فشرده بودند، به طوری که در اتوماسیون صنعتی ۷ تیم، در ساخت و تولید ۱۲ تیم، در کامپیوتر و هوش مصنوعی ۱۵ تیم و در معماری نیز ۱۵ تیم به رقابت پرداختند.

وی با اشاره به ترکیب متنوع شرکت‌کنندگان، افزود: حدود ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان از دانشگاه ملی مهارت و ۳۲ درصد از سایر دانشگاه‌های کشور بودند. در مجموع ۶۰ درصد آقایان و ۴۰ درصد خانم‌ها در این رقابت حضور داشتند، که در برخی رشته‌ها مانند معماری، تعداد بانوان شرکت‌کننده قابل توجه بود.

دبیر اجرایی المپیاد مهارتی دانشجویان کشور گفت: در بخش داوری نیز ۵۱ داور در فرآیند ارزیابی شرکت داشتند، که شامل ۱۸ نفر از دانشگاه ملی مهارت، ۱۶ نفر از صنعت و سایرین از دانشگاه‌های مختلف کشور بودند. در این دوره از مسابقات بیش از ۴۵ دانشگاه و ۶۵ واحد دانشگاهی از سراسر کشور مشارکت داشتند. همچنین این گستره‌ ملی نشان‌دهنده‌ جایگاه بالای آموزش‌های مهارتی در میان دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور و موجب افتخار ما است که توانستیم چنین جمع متنوعی از نخبگان مهارتی را گرد هم آوریم.

وی با تقدیر از حامیان صنعتی این المپیاد، افزود: دو شرکت به‌طور ویژه در کنار ما بودند و بخشی از مسابقات را پشتیبانی کردند. همچنین همراهی نهادهای دولتی استان، صنایع و انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در رشته‌ کامپیوتر، نقش بسیار مؤثری در برگزاری مطلوب این رویداد داشت.

دبیر اجرایی المپیاد دانشجویان کشور با اشاره به چشم‌انداز این رویداد، تصریح کرد: تجربه‌ موفق این المپیاد، زمینه‌ساز استمرار چنین برنامه‌هایی در سطح ملی خواهد بود. دانشگاه ملی مهارت با همکاری دانشکده شهید منتظری مشهد تلاش می‌کند با ارتقای سطح استانداردهای آموزش مهارتی، پیوند میان دانشگاه و صنعت را بیش از پیش تقویت کند.