در حال بارگذاری ...
مهرداد احمدی در سومین همایش ملی مهارت افزایی

برگزاری این رویداد را نهادینه‌سازی مهارت‌افزایی در نظام آموزش عالی کشور ترسیم کرد

دکتر مهرداد احمدی در سومین همایش ملی مهارت افزایی برگزاری این رویداد را نهادینه‌سازی مهارت‌افزایی در نظام آموزش عالی کشور ترسیم کرد.

به گزارش دفتر پژوهش و فناوری، مهرداد احمدی، دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی که به میزبانی دانشگاه ملی مهارت در دانشکده شهید محمد منتظری مشهد مقدس برگزار شد اظهار داشت: با توجه به موفقیت دومین همایش ملی مهارت‌افزایی که سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و هم‌سویی اهداف این همایش با مأموریت دانشگاه ملی مهارت، پیشنهاد میزبانی سومین دوره را به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارائه کردیم که خوشبختانه با اعتماد آن معاونت، میزبانی این دوره به دانشگاه ملی مهارت واگذار شد.

وی افزود: بر اساس تصمیمات جلسات کارشناسی وزارت علوم، دبیرخانه اجرایی همایش به دانشگاه ملی مهارت و دبیرخانه علمی به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واگذار شد. در این مسیر، تلاش کردیم با برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر بعد علمی، بعد مهارتی و رقابتی همایش را نیز تقویت کنیم.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، گفت: یکی از نوآوری‌های این دوره، برگزاری المپیاد دانشجویی مهارت در کنار همایش بود. با توجه به کاهش شور و نشاط دانشگاه‌ها پس از دوران کرونا تصمیم گرفتیم، جامعه هدف مهارت‌افزایی، یعنی دانشجویان را به‌طور مستقیم درگیر کنیم. بر همین اساس، المپیاد در پنج رشته مهارتی برگزار شد و بیش از ۳۰۰ تیم در این رقابت‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به استقبال گسترده دانشگاهیان از بخش علمی این رویداد، افزود: در بخش علمی، برای نخستین‌بار موفق شدیم مجوز نمایه‌سازی علمی (ISC) را برای همایش دریافت کنیم. همین امر موجب شد که بیش از ۳۰۰ مقاله علمی از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به دبیرخانه ارسال شود.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، گفت: با انجام داوری‌های تخصصی، آثار برتر برای ارائه در پنل‌های علمی انتخاب شدند و در پایان رویداد، از چهار مقاله برتر و یک پوستر برتر نیز تقدیر خواهد شد.

احمدی بیان کرد: اگر قرار است گام‌های مؤثری در توسعه مهارت‌افزایی برداریم، لازم است وزارت علوم مأموریت آموزش‌های مهارتی و صلاحیت‌های حرفه‌ای را به‌صورت کامل به دانشگاه‌هایی واگذار کند که ماهیتاً با این هدف تأسیس شده‌اند. دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی. این مراکز می‌توانند نقش محوری در تربیت نیروی انسانی توانمند، اشتغال‌آفرینی و ارتقای کیفیت آموزش در کشور ایفا کنند.

وی با اشاره به شعار «هر ایرانی، یک مهارت» افزود: امید است برگزاری این همایش و برنامه‌های جانبی آن، زمینه‌ای برای نهادینه‌سازی مهارت‌افزایی در نظام آموزش عالی کشور و پیوند مؤثرتر میان علم و عمل فراهم آورد.