در حال بارگذاری ...
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت در مصاحبه با ایسنا خبر داد:

سال جاری تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها افزایش بودجه قابل توجهی دارد

از چالش های دروس عملی، می توان به هزینه بالای تجهیز یا بروزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه ها اشاره کرد. همچنین کمبود تعداد تجهیزات موجود به نسبت تعداد دانشجویان، زمان کافی را در اختیار مدرس و دانشجو قرار نمی دهد تا فرآیند یادگیری به طور کامل انجام شود.

دکتر احمدی در ابتدای این مصاحبه عنوان کرد: آموزش عالی مهارتی به دلیل تربیت نیروی متخصص صنایع، یکی از ارکان توسعه پایدار هر کشور است. بخش عمده و مهم آموزش های عالی مهارتی، دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است که در آن، دانشجو از نزدیک با ابزارها و تجهیزات مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می شود و مباحثی که به طور نظری مورد مطالعه قرار داده، در عمل نیز می آموزد.

وی با اشاره به سند تحول و راهبردی دانشگاه ملی مهارت این دانشگاه را مسئله محور و مهارت آفرین خواند و گفت : با عنایت به مأموریت اصلی این دانشگاه مبنی بر کارآفرینی و مهارت آموزی، لازم است تا استراتژی واحد های دانشگاه با اسناد بالا دستی منطبق و بر اساس آن ریل گذاری حرکت رو به رشد خود را استمرار بخشند. عضو هیأت رییسه دانشگاه ملی مهارت تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها را از مصادیق مهم رشد و توسعه خواند و افزود: بهره برداری درست و به موقع از امکانات و تجهیزات در جهت پرورش نیروهای کاردان، فناور و مهارت محور می تواند دانشگاه ملی مهارت را به دانشگاه های نسل جدید نزدیک کند.

وی با اشاره بر اینکه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های نزدیک به محیط واقعی کار، امکان یادگیری عملی و تجربی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند گفت: این نوع یادگیری عمیق‌تر و ماندگارتر است و به دانشجویان کمک می‌کند تا مفاهیم نظری را بهتر درک کنند و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده‌تر ‌سازد.

دکتر احمدی با تأکید بر اینکه استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آموزش، جذابیت دروس را افزایش می‌دهد و انگیزه دانشجویان را برای یادگیری بیشتر می‌کند خاطر نشان کرد: کارگاه ها و آزمایشگاه‌های مجهز، امکان انجام پژوهش‌های پیشرفته و نوآورانه را برای دانشجویان و اساتید فراهم می‌کنند و با دسترسی به تجهیزات مدرن، اعضای هیأت علمی و دانشجویان می‌توانند نتایج دقیق‌تر و معتبرتری به دست آورند که منجر به افزایش تولیدات علمی و انتشار مقالات با کیفیت بالاتر می‌شود.

وی با عنوان اینکه در سطح جهان دانشگاه‌هایی که دارای کارگاه و آزمایشگاه‌های پیشرفته هستند، می‌توانند پژوهشگران مهارتی را جذب کنند و به قطب علوم کاربردی و مهارتی در زمینه‌های مختلف تبدیل شوند اظهار داشت: قطع به یقین کار با تجهیزات مدرن و انجام پروژه‌های عملی، اعتماد به نفس دانشجویان را افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده می‌کند و دانش آموختگان دانشگاه‌هایی که دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز هستند، فرصت‌های شغلی بهتری در صنعت کشور خواهند داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت تصریح کرد: دانشگاه‌هایی که دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های به‌روز هستند، معمولاً رتبه بالاتری در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی دارند و می‌توانند همکاری‌های دانشگاه با صنعت را تسهیل کنند و به تجاری‌سازی نتایج پژوهشی کمک کنند.

وی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی به اهمیت آموزش‌های مهارتی و نقش دانشگاه ملی مهارت در این زمینه واقف هستند و از این رو، بودجه مورد نیاز برای ارتقا و بروز رسانی کارگاه ها و آزمایشگاه ها و تأمین منابع مالی این امر مهم و اثر بخش افزایش قابل توجهی داشته است که بحمداله امسال بودجه ای بالغ بر یک همت برای این امر صورت پذیرفته است.

احمدی با اشاره بر آمایش اطلاعات کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه ملی مهارت خاطر نشان کرد: هدف این است که کارگاه ها و آزمایشگاه ها در رشته هایی تجهیز شوند که در مناطق مختلف کشور تقاضای بیشتری برای آن ها وجود دارد. مثلاً در یک منطقه صنعتی، کارگاه های مربوط به صنایع خاص آن منطقه تقویت شوند.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع موجود و جلوگیری از موازی کاری و هدر رفتن امکانات در دستور کار معاونین پژوهش و فناوری واحدها قرار دارد، به این معنی که کارگاه ها و آزمایشگاه ها به نحوی سازماندهی شوند که بتوانند به طور همزمان نیازهای چند رشته یا منطقه را پوشش دهند.