جلسه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه در تاریخ ۹۹/۱۱/۲۷
بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در تاریخ 27/11/99 با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منصوری معاون توسعه کار افرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و اعضای شورای مذکور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر خاکی صدیق در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: آموزش عالی به دنبال مهارت افزایی و کارآفرینی است که اجزایی لازم برای مراحل بعدی اشتغال زایی دانشجویان است و البته دانشگاه هایی مانند دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی هستند که وظیفه مهارت افزایی را دارند اما در همین راستا سایر دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این دروس را وارد برنامه های درسی خود کرده و به سمت کارآفرینی و آموزش دروس مهارتی گام برداشته اند.
وی گفت: به همین منظور ایجاد کارگروه های برنامه های آموزشی جزو ملزومات تعریف دروس شده است.
دکتر صالحی عمران با عنوان اینکه تمامی روسا، معاونین آموزشی و اعضای شورای برنامه ریزی آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای به صورت وبیناری در این نشست حضور دارند اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی در دانشگاه برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای است. این دانشگاه از اسفند ماه 1397 با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
وی افزود: رسالت ما افزایش مهارت دانشجویان به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور است واگر نیازهای جامعه با آموزش های دانشگاهی همخوانی نداشته باشد صددرصد چیزی جز مدرک گرایی رخ نخواهد داد، بنابراین کیفیت انتقال مهارت هدف اصلی دانشگاه است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: طبق اقداماتی که صورت پذیرفت تحول اساسی در بحث برنامه ریزی درسی دانشگاه شکل گرفت چرا که اعتقاد داریم برنامه درسی را باید بیرون از محیط دانشگاه و در محیط کار واقعی و جامعه ی پیدا کنیم.
صالحی عمران در پایان از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسی ها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال می یابد.
دکتر منصوری در این نشست اظهار کرد: پژوهشی ملی در حوزه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گرفته است که تا چند روز آینده به صورت کتاب در اختیار جامعه دانشگاهی و مردم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: وقتی در خصوص اشتغالپذیری صحبت میکنیم آن را در قالب بزرگتری مانند رابطه سه گانه عرضه نیروی کار (مانند نیروی کار و مهارت)، تقاضای بازار کار (مانند صنعت) و نهادها میبینیم.
منصوری ادامه داد: پیش بینی ما این است که شاخص اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش عالی در سالهای آینده روند نزولی داشته باشد در همین راستا رویکرد وزارت کار برای اشتغال فارغ التحصیلان شامل برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
وی افزود: کسانی که فارغ التحصیل دانشگاهی هستند در صورت گذراندن دوره کارورزی ۴ تا ۶ ماه بیمه دریافت میکنند و در صورت جذب به کار در حوزه تخصصی خود حتما بیمه سهم کارفرما مستقیم به کارفرما داده میشود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رشد اقتصادی و افزایش بهره وری در طرف تقاضا و رصد و پیش بینی در طرف عرضه در راهکارهای میان مدت اشتغال فارغ التحصیلان بسیار مهم است.