در حال بارگذاری ...

برگزاری سومین وبینار تخصصی معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در تاریخ 99/11/7

سومین وبینار تخصصی معاونت آموزشی دانشگاه در تاریخ 99/11/07 با حضور دکتر میر فخر الدینی معاون آموزشی، مدیران حوزه ستادی معاونت ­های آموزشی و پژوهشی دانشگاه (دفتر فناوری اطلاعات) و معاونین آموزشی استان ها و مراکز تابعه دانشگاه در سرتاسر کشور برگزار گردید.

در این جلسه، بحث و بررسی و تبادل اطلاعات در خصوص امور آموزشی به شرح موارد زیر در دستور کار قرار گرفت:

  1. ارائه گزارش و بررسی نقاط ضعف و قوت آموزش های مجازی دروس در نیمسال 991 و جمع بندی پیشنهادات به منظور ارتقای کیفیت آموزش های مجازی در نیمسال بعدی (992)،
  2. بررسی عملکرد واحد های استانی و مراکز تابعه در خصوص تشکیل کلاس های دروس عملی در نیمسال 991 و برنامه ی واحد ها برای نیمسال 992،
  3. پیش بینی شرایط به منظور آماده سازی واحد های استانی و مراکز تابعه برای انتخاب واحد و حذف و اضافه در نیمسال 992
  4. بررسی برخی از موارد اجرایی امتحانات پایانی نیمسال 991، حذف ترم، انتخاب واحد دانشجویان مشروطی و اخذ پیشنهادات معاونان آموزشی در خصوص دانشجویانی که علی رغم شرکت در کلاس های نیمسال مذکور، موفق به شرکت در امتحانات پایانی نشده اند.

در ابتدای وبینار، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، آقای دکتر میر فخراالدینی، ضمن سپاس و قدردانی از زحمات همکاران ستاد و صف در ارتباط با برگزاری بهینه آموزش مجازی که علی رغم ادامه­ روند شیوع ویروس کرونا و تمدید محدودیت های ایجاد شده در این زمینه، تلاش های مضاعفی را انجام داده اند، عنوان کردندکه در جلسات قبلی، ارتباط و طرح مباحث، بیشتر از طرف مدیران ستادی و به صورت یک طرفه انجام می گرفت. با عنایت به ضرورت شنیده شدن پیشنهادات و دغدغه های همکارانی که مسئولیت اصلی اجرای امور آموزشی در صف را بر عهده دارند، در این خصوص هماهنگی های لازم به عمل آمده که در این جلسه و برحسب ضرورت نیز در جلسات آتی، بخش قابل توجهی از زمان جلسه برای شنیدن موفقیت ها، تجارب ارزشمند، دغدغه ها و پیشنهادات به معاونان آموزشی دانشکده/آموزشکده های تابعه دانشگاه در سرتاسر کشور اختصاص داده شود. ایشان در ادامه گفتند؛ به منظور ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای، چند برنامه کلان داریم که برخی از آن ها عملیاتی شده و در برخی از موارد نیز پیگیر رفع موانع برای عملیاتی شدن آنها هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه، اصلاح فرایند محاسبه و پرداخت حق التدریس اساتید مدعو به منظور بهره گیری از خدمات آموزشی آموزشگران با کیفیت، به ویژه مدرسان دارای مهارت های لازم جهت تدریس دروس عملی (کارگاهی و آزمایشگاهی)، را یکی از مهمترین برنامه های معاونت آموزشی در این حوزه در سال تحصیلی 400-1399 اعلام نموده و بیان داشتند که خوشحالم اعلام نمایم، موضوع اصلاح فرایند محاسبه و پرداخت حق التدریس اعضای مدعو، که بیش از 90 درصد آموزشگران دانشگاه را تشکیل می دهند، پس از جلسات متعدد با ریاست محترم دانشگاه و معاونت محترم اداری و مالی و طرح در هیات رئیسه به سرانجام رسیده است. البته تلاش داشتیم که پرداخت حق التدریس در ترم جاری براساس فرایند جدید انجام گیرد، اما با توجه به مشکلات متعدد، از جمله؛ زمان بر بودن فرایند اخذ مصوبات از مراجع ذی صلاح و ایجاد بسترهای لازم برای اعمال آن در سامانه آموزشی دانشگاه، احتمالاً اجرای آن از نیم سال دوم سال تحصیلی جاری عملیاتی خواهد شد.

در ادامه، معاونان آموزشی واحدهای استانی البرز، بوشهر، گلستان، یزد و هرمزگان به بیان عملکرد، موفقیت ها، نقاط ضعف و مشکلات واحدهای مربوطه در زمینه آموزش های مجازی و اجرای آموزش های دروس عملی و برگزاری امتحانات پایانی  در نیم سال 991 و همچنین، برنامه ها و انتظارات خود به منظور ارتقای کیفیت انتخاب واحد و برگزاری کلاس ها در نیم سال بعدی پرداختند.

در ادامه، هر یک از دستور کارهای اعلام شده، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهادات معاونان آموزشی نیز دریافت گردید که اهم موارد به شرح زیر است:

  1. موضوع تفویض اختیار بیشتر به استان ها برای برگزاری کلاس های آنلاین و به موازات آن، ضرورت ایجاد کانال نظارتی برای همکاران ستاد، جهت رصد و اخذ گزارشات مورد نیاز برای تحلیل وضعیت آموزشی، یکی دیگر از مهمترین مواردی بود که در این وبینار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از جمع بندی پیشنهادات معاونان آموزشی، مقرر گردید، واحدهای استانی پس از اخذ مجوزهای لازم از معاونت های اداری و مالی و پژوهشی، می توانند نسبت به انعقاد قرارداد به منظور برگزاری کلاس های درس از طریق آموزش های برخط، اقدام نمایند.  
  2. در زمینه نحوه تشکیل کلاس های دروس عملی، تبادل نظر انجام شد. نظر به این که، براساس اساسنامه دانشگاه فنی و حرفه ای، افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه به ویژه از طریق ارتقای کیفیت آموزش های دروس عملی، جزو اولویت دانشگاه بوده و در این کلاس ها نیز ضرورت ارائه آموزش از طریق آموزش های حضوری، البته با رعایت مصوبات ستادهای استانی مدیریت ویروس کرونا و مفاد دستورالعمل های بهداشتی انکارناپذیر است، مقرر گردی همانند نیمسال های گذشته، برگزاری کلاس های حضوری برای دروس عملی، از طریق حضور حداقلی، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و براساس تقسیم بندی بر حسب گروه های آموزشی در اولویت قرار گیرد. البته دانشجویان غیر بومی به ویژه دانشجویانی که محل سکونت آنان یکی از استان یا شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی می باشد می توانند، دروس عملی را در استان محل سکونت خود را در قالب میهمان بگذرانند. در غیر این صورت، درس مورد نظر ناتمام اعلام شده و دانشجو می تواند آن درس یا دروس را در نیم سال بعدی، خارج از سقف مجاز اخذ نماید.
  3. در خصوص اصلاح فرایند جذب اعضای هیات علمی و به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به آن و توجه به نیازهای واقعی واحدهای استانی و مراکز تابعه، مقرر گردید؛ در این زمینه، تفویض اختیار بیشتری صورت گیرد تا استان ها فرصت داشته باشند در فرایند نیازسنجی به منظور جذب هیأت علمی نقش موثری را ایفا نمایند. بر این اساس، استانی، می بایست با دقت و حساسیت بیشتری، نیازهای مراکز تابعه به جذب هیأت علمی در گروه ها و رشته های مختلف را مورد بررسی قرار دهند و در موعد مقرر، نیازهای خود را منعکس نمایند. قطعاً معاونت آموزشی دانشگاه، نیازسنجی انجام شده را به عنوان یکی از اصلی ترین مبانی جذب و تخصیص هیأت علمی به واحدهای استانی قرار خواخد داد.
  4. با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، مشکلات ناشی از قطعی اینترنت و ... مقرر گردید؛ حداکثر مساعدت با دانشجویانی که به دلایل موجه موفق به شرکت در کلاس های مجازی، امتحانات پایانی و فرایند انتخاب واحد نشده اند، به عمل آید. در ضمن، بخشنامه وزارت عتف در خصوص مساعدت با دانشجویانی که در نیم سال قبلی (991)، مشروط شده اند مورد تأکید قرار گرفت. این دانشجویان می توانند همانند دانشجویان عادی نسبت به انتخاب حداکثر 20 واحد در نیمسال 992 اقدام نمایند.  

در ادامه پس از تشریح اقدامات و برنامه های معاونت آموزشی و پژوهشی در حوزه های مختلف خدمات آموزشی، امور مدرسان و اعضای هیأت علمی، برنامه ریزی درسی، آموزش های آزاد، گسترش و آمایش و دفتر فناوری اطلاعات که توسط مدیران حوزه ستادی معاونت آموزشی و مدیرکل دفتر فناوری دانشگاه صورت پذیرفت، به مدت بیش از یک ساعت، تعدادی از معاونان آموزشی مراکز تابعه، سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در زمینه های مختلف، از جمله؛ حق التدریس، فرایند بررسی صلاحیت مدرسان، فرایند ارتقا و ترفیع اعضای هیأت علمی دانشگاه، اصلاح فرایند­ آموزش های مجازی و آموزش حضوری دروس عملی، مشکلات مربوط به سامانه آموزشی ناد و سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه «سمیاد»، تدوین و بازنگری برنامه های درسی، نحوه اجرای آموزش های آزاد در مراکز و ... را ارائه نمودند و در ادامه، متناسب با اهمیت موارد مطرح شده، برخی از سوالات توسط مدیران ستادی پاسخ داده شد و برخی از پیشنهادات مفید نیز برای بررسی امکان و شرایط اجرایی شدن آن ها، در دستور کار حوزه های مختلف معاونت قرار گرفته اند.  

در پایان، معاون آموزشی دانشگاه ضمن تشکر مجدد از معاونان آموزشی و مدیران حوزه ستادی بخاطر حضور فعال در این جلسه، بر پیگیری موارد مطرح شده و تلاش برای رفع موانع به منظور عملیاتی شدن موارد و پیشنهادهای مصوب، تأکید نمودند.