در حال بارگذاری ...

وبینار ارزیابی دروس الکترونیکی ویژه جشنواره سرآمدی آموزش به میزبانی دانشکده فنی شهید شمسی پور تهران

وبینار ارزیابی دروس الکترونیکی ویژه ی جشنواره سرآمدی آموزش با حضور دکتر کیانی معاون محترم آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر سید علی اکبر صفوی مدیر گروه آموزش مجازی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر سید امید فاطمی، رییس مرکز فناوری های دیجیتال و مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران و دکتر حقیقی، رئیس دانشکده شهید شمسی پور، روز دوشنبه 12 خرداد از ساعت 16:30 تا 20:15 به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور برگزار شد.

این وبینار که ویژه روسا، معاونین آموزشی، مسئولین کمیته های تخصصی برنامه ریزی درسی و مدیران گروه آموزشی آموزشکده و دانشکده های سراسر کشور برنامه ریزی شده بود با حضور چشمگیر و استقبالی بسیار خوب(290 نفر بصورت آنلاین و حدود 120نفر از طریق (live) آپارات) برگزار شد.

در ابتدا دکتر کیانی، ضمن تشکر از میزبان این وبینار در خصوص بازه زمانی امتحانات، چگونگی برگزاری کلاسهای عملی و حضوری توضیحاتی را ارائه نمود. ایشان افزود: به همت مجاهدان عرصه آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای در ستاد و صف تاکنون ۳۱۱۲۸ عنوان درس در سامانه سمیاد تعریف شده که محتوی 67 درصد از کل درس های دانشگاه است، 127369 جلسه برای این تعداد عنوان درس تشکیل شده است، البته چند استان هم همزمان سامانه هایی را تعریف کردند که آمار ان ها را فعلا نداریم. آنچه محوریت کار ما قرار است باشد 47311 فایل، 113271 لینک، 2623 گروه و11726 تکلیف است که در سامانه سمیاد قرار داده شده است. 

ایشان همچنین اضافه کرد: از ۱۴ تیرماه تا ۲۶ مرداد ماه آزمون های مجازی برگزار می شوند و از 28 تیرماه تا 23 مردادماه (از مثبت یک هفته تا منفی یک هفته) کلاس های عملی و حضوری باید برگزار شوند. دکتر کیانی همچنین در خصوص جشنواره سرآمدی تصریح کرد: بخشنامه این جشنواره نهایتاَ تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد و در سه سطح سرآمدان مراکز، سرآمدان استان ها و سرآمدان اساتید اجرا خواهد شد.

بعد از آن دکتر صفوی در ابتدای صحبت های خود ضمن عرض خدا قوت به دکتر کیانی، عنوان کرد که حقیقتاَ دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش مجازی  رکورددار بوده و باید چنین رکوردی باید در چیزی بالاتر از گینس ثبت شود حقیقتا دانشگاه هایی با تعداد شعبه های بیشتر، تعداد دانشجوی بیشتر هستند ولی هیچکدام از نظر رده، تعداد برنامه و انسجام تحولی برای برنامه ریزی در اندازه شما نیستند، که جای تقدیر دارد. 

پس از آن دکتر فاطمی به ویژگی های روش های آموزشی سنتی و الکترونیکی پرداخت و اشاره کرد: از ویژگی های روش های سنتی تشکیل کلاس با حضور ۳۰ تا ۴۰ نفر، مبتنی بودن بر سخنرانی و تدریس استاد و از ویژگی های روش الکترونیکی، بر خط بودن، منعطف بودن، تنوع در روش های آموزشی و ... می باشد. ایشان همچنین دو روش سنتی و الکترونیکی را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین اجرای یک دوره آموزش مجازی را مبتنی بر تهیه محتوای الکترونیکی، ارتباط و فعالیت های برخط، رصد و ارزیابی کامل روی سامانه با حضور استاد در کلاس زنده به عنوان راهنمای همراه تلقی کرد.

دکتر صفوی نیز در خصوص یادگیری الکترونیکی، ویژگی های اجرای یک دوره الکترونیکی، شاخص های ارزیابی دوره الکترونیکی و نحوه ارزیابی یادگیر ی دانشجویان مطالبی را ارائه نمود. ایشان نیز فرم های ارزیابی آموزش های الکترونیک را مورد بررسی قرار داد. دکتر صفوی تصریح کرد: زمانی که محتوای من در اختیار همگان قرار می گیرد، من باید درک بهتری از شرایط داشته باشم. منظور از ارزیابی درسها، کل درسهاست، یعنی همه آنچه که من به عنوان درس پیاده سازی می کنم، از محتوای عادی که از قبل بارگذاری کرده ام تا نحوه مدیریت، نحوه گفت و گو با دانشجو و درک اینکه دانشجو ممکن است صدای من را با تاخیر بشنود را باید مد نظر قرار بدهم.

در بخش آخر وبینار پس از پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان، دکتر کیانی ضمن قدردانی از اساتید مدیران گروه و همکاران ارجمند حاضر در جلسه اشاره داشتند که حقیقتاَ در چنین جلساتی می توان هزاران نکته آموخت که راهگشای آینده خواهد بود. ایشان همچنین در خصوص انتخاب سرآمدان اموزش افزود: گزینش و انتخاب استان و مراکز نمونه بستگی به متغیرهای گوناگون دارد که این متغیرها طبق بخشنامه ای بزودی اعلام می گردد.

مهندس عادلی نیا، رئیس مرکز آموزش های آزاد و خاص دانشگاه فنی و حرفه ای، در بخش انتهایی این وبینار ضمن تشکر از سخنرانان این برنامه و همچنین میزبانی خوب دانشکده شهید شمسی پور، در مورد میز خدمت توضیح داد که: ما هر هفته در حال رصد کردن آن هستیم، متاسفانه برخی از مراکز ارجاع دانشجویانشان به میز خدمت فوق العاده کم است. در مورد سمیاد نیز توضیح داد که سمیاد فرایند یک کار جهادی است که انصافاَ این کار ماندگار برای دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار خوب طراحی شده است و از این طریق می شود محتوا ها و میزان استقبال دانشجویان و اساتید را رصد کرد.