نشست مشترک مدیران حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش شهر تهران و دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران
روز شنبه مورخ 23/9/98 نشست مشترک مدیران حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش شهر تهران و دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران، به میزبانی دانشکده فنی انقلاب اسلامی با حضور دکتر کیانی معاون محترم آموزشی دانشگاه فنی حرفه ای و حجت الاسلام بنیان جوادی مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله)، دکتر حسینی مقدم سرپرست دفتر آمایش و گسترش دانشگاه، مهندس آذرکیش مدیرکل دفتر متوسطه فنی حرفه ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش، سرکارخانم دکتر دری معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، و همچنین مهندس جمالی رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار گردید.
در این مراسم دکتر کیانی، ضمن ارائه گزارشی از آمار شاخص های پذیرش دانشجویان کاردانی بر اساس برنامه ششم توسعه، عنوان کردند: درصد دانشجویان کاردانی به کل دانشجویان و همینطور درصد دانشجویان مهارتی به کل دانشجویان و در آموزش و پرورش درصد هنرجویان هنرستان ها به کل دانش آموزان در هر سه شاخص کشور نسبت به شاخص های تثبیت شده در برنامه ششم توسعه عقب می باشد. ایشان خاطر نشان کردند مصوبه شورای سنجش و پذیرش مبنی بر مجوز ورود فارغ التحصیلان هنرستان ها به دوره های کارشناسی و مهندسی، مهمترین عامل در روند عدم توسعه و سیر نزولی و خروج از زیر نظام های آموزش های مهارتی به سایر زیر نظام ها شده است.
در این نشست، حجت الاسلام بنیان جوادی نماینده نهاد مقام معظم رهبری (مدظله)، مطالبی را در خصوص حل مشکلات آموزش های فنی و حرفه ای و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه بیان نمودند.
در آغاز این نشست مهندس عبدی ریاست دانشکده فنی انقلاب اسلامی، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین، به بیان گزارشی کوتاه از موقعیت و ظرفیت دانشکده فنی انقلاب اسلامی و همچنین دانشکده های فنی و حرفه ای استان تهران پرداختند. و دانشکده فنی انقلاب اسلامی را از لحاظ آموزشی در چهار گروه اصلی برق و الکترونیک کامپیوتر، گروه ساختمان و معماری، گروه فنی مهندسی و مکانیک، گروه علوم انسانی طبقه بندی کردند .
مهندس آذرکیش مدیر کل دفتر متوسطه فنی حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، ضمن بیان این نکته که تربیت تکنسین، ماموریت ذاتی و از عمده فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای محسوب می شود، آنرا یکی از دغدغه های جدی ملی دانست و با ارائه گزارشی در خصوص پراکندگی رشته های مختلف تحصیلی، به توسعه و استفاده از ظرفیت های مشترک آموزش و تربیت نیروی انسانی بین آموزش و پرورش و دانشگاه تاکید کرد. ایشان در ادامه طراحی بستر های لازم فرهنگی و روش اجرای آن، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، تبادل اطلاعات و نقش پذیری و موضوع تربیت تکنسین، را از دیگر رویکردهای مشترک دانستند.
دکتر حسینی مقدم طی گزارشی، به بررسی وضعیت پذیرش ورودی دانش آموزان استان تهران در مراکز و دانشکده های فنی و حرفه در سال جاری پرداختند. وی گفت از مجموع 257 هزار نفر هنرجوی پایه دوازدهم هنرستان ها در سال 98-97 حدود 115 هزار نفر از طریق سازمان سنجش در آزمون کاردانی شرکت کردند و مابقی در سایر زیر نظام ها از جمله کنکور سراسری شرکت کرده و یا اصلا در آزمون ها شرکت نکرده اند. ایشان یکی از مهمترین چالش های اخیر در این حوزه را پذیرش بدون آزمون (با سوابق تحصیلی) عنوان نموده و خاطر نشان کردند: بر اساس قانون مجلس 85 درصد پذیرش دانشگاه ها باید به سمت پذیرش با سوابق تحصیلی برود که این مسئله هنرجویان هنرستان ها را بیشتر به سمت سایر زیر نظام ها خواهد برد. وی هدف از برگزاری این جلسه را ارائه راهکار های مناسب از سوی همکاران و همچنین بررسی علت عدم استقبال هنرجویان هنرستان ها از آموزش های مهارتی بیان داشتند. سپس مهندس جمالی رئیس اداره فنی حرفه ای و کار و دانش شهر تهران، با اشاره به نقش مهم کارشناس مسئولان مناطق در معرفی و آگاهی هنرجویان از رشته ها و مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای در استان تهران، با ارائه گزارشی از آمار فارغ التحصیلان، به چالش های عدم شناخت و آگاهی دانش آموزان از رشته های و دانشکده های فنی و حرفه ای و همچنین شرکت در کنکور پرداختند، دیگر سخنران این نشست، سرکار خانم دری معاون آموزش متوسطه شهر تهران بود که، با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله در مراکز آموزش عالی شهر تهران، جذب دانش آموز با کیفیت به آموزش مهارتی (فنی و حرفه ای و کاردانش) است خاطر نشان کرد، حلقه مفقوده ما آینده پژوهی درست و واقع بینانه ای است که بازار کار زنده را به دانشگاه مربوط می کند. و همچنین آموزش نیروی انسانی و هدایت تحصیلی را بسیار ضروری و با با اهمیت عنوان کردند.
شایان ذکر است در پایان این نشست، کلیه حاضران از دومین دوره توانمندسازی مدرسان در رشته مکانیک خودرو با عنوان" موتور خودرو هیبریدی" در کارگاه مکانیک خودرو بازدید نمودند.
ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات شرکت کنندگان از دیگر برنامه های این نشست مشترک بود.