
سوالات متداول
دفتر فرهنگی و اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم
سوالات متداول دفتر فرهنگی و اجتماعی
سوال1: به عنوان یک دانشجو چه فعالیتهای تشکیلاتی در دانشگاه میتوانم انجامدهم؟
پاسخ: انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی، تشکلهای اسلامی و نیز نشریات دانشجویی فعالیتهای تشکیلاتی هستند که هر دانشجو طبق آئیننامههای مربوطه می تواند در آنها فعالیت کند.
سوال2: آیا کانالی در فضای مجازی برای اطلاع از برنامهها و اخبار فرهنگی- دانشجویی در سطح دانشگاه ملی مهارت هست؟
پاسخ: بله.کانال «باشگاه دانشجویان دانشگاه ملی مهارت» در پیامرسان ایتا به آدرس زیر فعال میباشد:
سوال3: چطور از اخبار نهادهای دانشجویی محل تحصیل مطلع شویم؟
پاسخ: با مراجعه به اداره فرهنگی دانشکده، آموزشکده ها یا عضویت در کانال های مربوطه
سوال4: جشنوارههای حوزه فرهنگی را نام ببرید؟
پاسخ: جشنواره قرآن و عترت(ویژه تمامی دانشجویان)، رویش(ویژه اعضای کانون های فرهنگی)، حرکت(ویژه انجمن های علمی)، تیتر(نشریات دانشجویی)
سوال5: فعالیت در انجمنهای علمی چگونه است؟
پاسخ: انجمنهای علمی متشکل از دانشجویان علاقهمند به فعالیتهای تخصصی علمی در یک رشته دانشگاهی یا چند رشته دانشگاهی بصورت میانرشتهای میباشد که تحت نظارت معاونت دانشجویی و فرهنگی، طبق آئیننامه انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت میکنند. تعمیق و ترویج فضای علمی، ارتقاء مهارتهای تخصصی و کارگروهی، پژوهش، برگزاری کارگاهها و سمینارهای تخصصی و ارتباط با صنعت و جامعه از جمله اهداف این انجمنهاست. اعضای انجمن علمی با فعالیت در این تشکلها، توانمندیهایی مانند مدیریت پروژه، تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی را کسب میکنند.
سوال6: حوزه فعالیت انجمن های علمی چیست؟
پاسخ: برخی از مصادیق و عرصههای فعالیت انجمنها و اتحادیههای انجمنهای علمی عبارتند از1- برگزاری دورههای آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصی 2ـ برگزاری و همکاری در اجرای جشنوارهها، کنفرانسها و مسابقات علمی 3ـ تولید و انتشار نشریه،کتاب و نشریات الکترونیکی، نرمافزارها و...4ـ بازدیدهای علمی از مراکز علمی، صنعتی و فناوری 5ـانجام پژوهشها و رویدادهای علمی در راستای نیازهای کشور در راستای آن رشته علمی
سوال7: برای تأسیس انجمن علمی چه کاری باید انجام داد ؟
پاسخ: برای تأسیس انجمن علمی اعم از رشتهای یا بینرشتهای، دستکم ۵ نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای مرتبط با آن حوزه علمی بهعنوان اعضای هیئت مؤسس انجمن، تقاضای تأسیس انجمن همراه با پیشنویس اساسنامه پیشنهادی را به معاون فرهنگی ودانشجویی دانشکده ارائه میدهند. موضوع در شورای فرهنگی دانشکده/ آموزشکده مطرح و بعد از تصویب، مجوز شروع فعالیت انجمن صادر میشود و انتخابات برای تعیین اعضای شورای مرکزی انجام گرفته و توسط اعضای شورای مرکزی، دبیر(از میان اعضای شورای مرکزی) و استاد مشاور(از اساتید گروه) نیز برای انجمن انتخاب میگردد.
سوال8: اساسنامه انجمن علمی چیست؟
پاسخ: مجموعهای است مکتوب شامل اهداف، شرح وظایف، تشکیلات، شرایط عضویت، دستورالعملها و مقررات اجرایی ویژه یک انجمن که در قالب ضوابط کلی فعالیت انجمنها، ضوابط آییننامه و دستورالعملهای تکمیلی تنظیم شده است.
سوال9: تعداد اعضای شورای مرکزی انجمنهای علمی چند نفر است؟
پاسخ: شورای مرکزی انجمن متشکل از 5،7 یا 9 نفر است که با رأی اعضای انجمن به مدت یک سال انتخاب میشوند. تعداد اعضای شورای مرکزی بر اساس تعداد دانشجویان زیر مجموعه آن انجمن به شرح جدول زیر میباشد.
تعداد دانشجویان زیر مجموعه یک انجمن |
تعداد اعضای شورای مرکزی |
تا ۱۰۰ نفر |
۵ نفر |
۱۰۱ تا ۳۰۰ نفر |
7 نفر |
بالای ۳۰۰ نفر |
۹ نفر |
سوال10: دبیر انجمن علمی چگونه انتخاب میشود؟
پاسخ: اعضای شورای مرکزی در اولین جلسه، یک نفر را از میان خود به عنوان دبیر انجمن علمی انتخاب و به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده/آموزشکده محل تحصیل اعلام مینمایند.
سوال11: آیادر یک دانشکده/آموزشکده، در مقاطع و گرایشهای مختلف یک رشته تحصیلی میشود چندین انجمن علمی فعالیت کنند؟
پاسخ: خیر، دانشجویان کلیه گرایشها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار میروند و همگی تحت یک انجمن علمی فعالیت می کنند.
سوال12: آیا ایجاد انجمن علمی نیاز به مجوز معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت دارد؟
پاسخ: صدور مجوز تاسیس انجمنهای علمی و تصویب اساسنامه پیشنهادی هیأت مؤسس بر عهده معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده/آموزشکده محل تحصیل میباشد و نیازی به مکاتبه با سازمان مرکزی نیست.
سوال13: آیا دبیر انجمنهای علمی میتواند از اساتید یا کارکنان مرکز باشد؟
پاسخ: پیرو آییننامه انجمنهای علمی دانشجویان وزارت علوم، دبیران انجمنهای علمی لازم است از میان دانشجویان همان رشته در دانشکده/آموزشکده و از طریق انتخابات تعیین گردند. بدینصورت که ابتدا از میان دانشجویان عضو انجمن علمی رشته مربوطه اعضای شورای مرکزی انتخاب شوند و سپس از طریق انتخابات میان اعضای شورای مرکزی یک نفر به عنوان دبیر برگزیده می شود.
سوال14: آیا حکم دبیر و اعضای شورای مرکزی انجمن علمی میبایست از طریق معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی صادر شود؟
پاسخ: حکم دبیر و اعضاء شورای مرکزی به مدت یک سال از زمان انتخابات و از طریق معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده/آموزشکده محل تحصیل صادر میشود.
سوال15: آیا انجمنهای علمی میتوانند آرم(لوگو) و مهر اختصاصی داشته باشند؟
پاسخ: بله
سوال16: فرق انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشجویی در چیست؟ برای مثال آیا میتوانیم انجمن تربیت بدنی داشته باشیم؟
پاسخ: انجمنهای علمی مختص فعالیت دانشجویان یک رشته دانشگاهی یا دو یا چند رشته در انجمنهای میان رشته ای می باشد، در حالی که تمامی دانشجویان با توجه به علاقمندی خود میتوانند در کانونهای فرهنگی فعالیت نمایند. لذا چنانچه در مرکزی رشته تربیت بدنی باشد میتواند انجمن علمی تربیت بدنی داشته باشد.
سوال17: کانونهای فرهنگی دانشجویان چیست؟
پاسخ: کانونهای فرهنگی، نهادهای دانشجویی هستند که در قالب ضوابط و آییننامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در زمینههای ذیل و تحت نظارت معاونت دانشجویی و فرهنگی فعالیت میکند.
1. دینی و مذهبی: قرآن و عترت، مهدویت، نماز و نهج البلاغه، هیئات مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، نشر ارزشهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، رضوی، ایثار و شهادت و...
2. ادبی و هنری: شعر و ادب، فیلم و عکس، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و...
3. فرهنگ و اندیشه: مطالعات و مفاخر فرهنگی، رسانه، کتاب و اندیشه، خبر و فضای مجازی، فرهنگ عامه و ملل، زبانهای اقوام و...
4. اجتماعی: ایران شناسی، گردشگری، نجوم، محیط زیست، هلال احمر و امداد و نجات، مهارتها و سبک زندگی، سلامت اجتماعی، آسیبهای اجتماعی، مشاوره و سلامت روان، کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت، خیریه، عام المنفعه و جهادی
(تشکلهایی که زمینه فعالیت آنها علمی، صنفی، ورزشی و سیاسی است در زمره کانون های فرهنگی قرار نمیگیرند)
سوال18: اساسنامه کانونهای فرهنگی چیست؟
پاسخ: مجموعهای است مکتوب شامل اهداف، شرح وظایف، تشکیلات، شرایط عضویت، دستورالعملها و مقررات اجرایی ویژه یک کانون که در قالب ضوابط کلی فعالیت کانونها، ضوابط آیین نامه و دستورالعملهای تکمیلی تنظیم شده است.
سوال19: شرایط تشکیل کانون فرهنگی چیست؟
پاسخ: حداقل ۳ دانشجوی علاقهمند که حداقل ۱۴ واحد درسی گذرانده و سابقه محرومیت از تحصیل نداشته باشند، میتوانند هیئت موسس کانون را تشکیل دهند. هیئت مؤسس کانون، تقاضای تأسیس کانون همراه با پیشنویس اساسنامه پیشنهادی را به معاون فرهنگی ودانشجویی دانشکده ارائه میدهند. موضوع در شورای فرهنگی دانشکده/ آموزشکده مطرح و بعد از تصویب، مجوز شروع فعالیت کانون صادر میشود و انتخابات برای تعیین اعضای شورای مرکزی انجام می شود.
سوال20: حداقل تعداد اعضای فعال برای تشکیل کانون چند نفر است؟
پاسخ: حداقل ۱۵ عضو فعال نیاز است.
سوال21: آیا دانشجو میتواند همزمان در چند کانون عضو باشد؟
پاسخ: بله، هر دانشجو میتواند حداکثر در سه کانون عضویت داشته باشد. ولی تنها در یک کانون می تواند عضو شورای مرکزی یا دبیر باشد.
سوال22: دبیر و اعضای شورای مرکزی کانون چگونه انتخاب می شوند؟
پاسخ: شورای مرکزی کانون متشکل از 3 تا 7نفر است که با رأی اعضای کانون به مدت یک سال انتخاب می شوند. اعضای شورا در اولین جلسه کانون از میان خود یک نفر را به عنوان دبیر کانون انتخاب مینمایند، دبیر مسئول برنامهریزی جلسات، نظارت بر اجرای مصوبات و امور حقوقی و اداری است.
سوال23: آیا ایجاد کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان نیاز به مجوز معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت دارد؟
پاسخ: صدور مجوز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان و تصویب اساسنامه پیشنهادی هیأت مؤسس بر عهده معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده/آموزشکده محل تحصیل می باشد و نیازی به مکاتبه با سازمان مرکزی دانشگاه نمی باشد.
سوال24: آیا دبیر کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان میتواند از اساتید یا کارکنان باشد؟
پاسخ: پیرو آیین نامه کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان دانشخویان وزارت علوم، دبیران کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان لازم است از میان دانشجویان همان رشته در مرکز و از طریق انتخابات تعیین گردند. بدین صورت که ابتدا از میان دانشجویان عضو کانونهای فرهنگی هنری اعضای شورای مرکزی انتخاب شوند و سپس از طریق انتخابات میان اعضای شورای مرکزی، یک نفر به عنوان دبیر برگزیده می شود.
سوال25: آیا حکم دبیر و اعضای شورای مرکزی کانونهای فرهنگی هنری دانشجویان می بایست از طریق معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت صادر شود؟
پاسخ: حکم دبیر و اعضاء شورای مرکزی به مدت یک سال از زمان انتخابات و از طریق معاونت فرهنگی و دانشجویی انشکده/آموزشکده محل تحصیل، برای مدت یک سال صادر می شود.
سوال26: فرق کانون با انجمن علمی و دیگر تشکل ها چیست؟وآیا بسیج دانشجویی،شورای صنفی،انجمن اسلامی و ... کانون به حساب می آیند؟
پاسخ: فعالیت کانونها در چهار موضوع اصلی :
دینی و مذهبی(نظیر کانونهای نماز، عفاف و حجاب،قران و عترت،اعیاد و وفیات مذهبی و...)
ادبی و هنری (نظیر کانونهای فیلم و عکس،ادبیات،هنرهای تجسمی،صنایع دستی و...)
فرهنگ و اندیشه (مطالعات فرهنگی و...)
اجتماعی (هلال احمر،محیط زیست،جهاد یاوری ، سازندگی،ایران شناسی،گردشگری و...
و طبق آیین نامه مربوطه تشکل هایی که زمینه فعالیت آنها علمی،صنفی،ورزشی و سیاسی است کانون به حساب نمی آیند.
لذا بسیج دانشجویی،شورای صنفی،فوق برنامه،تربیت بدنی و تشکل های اسلامی دانشجویان که فعالیت سیاسی دارند نظیر انجمن اسلامی،جامعه اسلامی و ... کانون نمی باشند.
سوال27: آیا کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان، میتوانند آرم(لوگو) و مهر اختصاصی داشته باشند؟
پاسخ: بله
سوال28: آیا یک دانشجو می تواند هم عضو انجمن علمی باشد و هم عضو کانون؟
پاسخ: بله، می تواند از اعضاء عادی باشد ولی اگر دبیر یا شورای مرکزی باشند فقط در یکی می تواند به این عنوان فعالیت کند.
سوال29: جشنواره حرکت چیست؟
پاسخ: این جشنواره که رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان فعال انجمنهای علمی است، به صورت سالانه و با سیاستگذاری و برنامهریزی دفتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با همکاری دانشکدهها و آموزشکدههای ملّی مهارت در راستای جشنواره بین المللی حرکت وزارت علوم،تحقیقات و فناوری برگزار میشود.
سوال30: زمان ثبت نام جشنواره حرکت چه وقت است؟
پاسخ: زمان دقیق ثبت نام معمولاً در پاییز هر سال اعلام میشود، اما ممکن است هر دانشگاه بازه زمانی خاص خود را داشته باشد و ثبت نام از طریق سامانه دانشگاه انجام میگردد.
سوال31: نحوه شرکت در جشنواره حرکت چگونه است؟
پاسخ: این جشنواره در دو مرحله درون دانشگاهی و ملی برگزار میشود. در زمان برگزاری مرحله دانشگاهی جشنواره حرکت، آثار جشنواره مطابق با دستور العملی که هرسال اعلام میشود توسط اعضاء انجمنهای علمی آماده گردیده و در سامانه جشنواره دانشگاه ملی مهارت به آدرس hfarhangi.nus.ac.ir https:// بارگذاری میشود. این آثار، در سطح دانشگاه ملی مهارت توسط اساتید برتر داوری و سپس آثار برگزیده مطابق سهمیه دانشگاه برای رقابت در میان دانشگاههای وزارت علوم به مرحله ملی ارسال میشوند.
سوال32: حوزههای رقابتی جشنواره حرکت کدامند؟
پاسخ: این جشنواره در دانشگاه ملی مهارت، در دو بخش رقابتی ملی و بخش رقابتی درون دانشگاهی برگزار میشود.
بخش اول که هر ساله با دستور العمل جشنواره حرکت که از سوی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ابلاغ میشود معمولا شامل حوزههای رقابتی «فناوری و نوآوری اجتماعی»، «نشریه»، «رویدادهای علمی»، «محتوای دیجیتال»، «کارآفرینی»، «آموزشی» «پژوهشی»، «بینرشتهای»، «کتاب»، «اختراع»، «ویژه» و «پویش سفیر حرکت» میباشد. ٍآثار برتر این بخش طبق سهمیه دانشگاه به مرحله ملّی که رقابت با دیگر دانشگاههای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری میباشد، راه مییابد.
بخش دوم که ویژه دانشگاه ملی مهارت بوده و به منظور تقویت و حمایت انجمنهای علمی در این جشنواره تعریف گردیده است شامل حوزههای رقابتی «دانشکده/آموزشکده برتر»، «استاد مشاور برتر»، «کارشناس برتر انجمنهای علمی» و «اتحادیه برتر» میباشد و مرحله ملّی ندارند.
سوال33: آیا امتیازات و جوایز جشنواره حرکت صرفاً به دبیر انجمن تعلق می گیرد یا اعضای فعال ؟
پاسخ: جوایز نقدی و لوح تقدیر برای اعضای فعال انجمن که بیشترین نقش را در برنامهها داشته و اسامی آنها در سامانه جشنواره در بخش اعضای فعال ثبت شده باشد، اهدا خواهد شد.
سوال34: آیا برگزیدگان بخش ملی جشنواره حرکت به بنیاد ملی نخبگان معرفی میشوند؟
پاسخ: انجمنها و افرادی که در بخش ملی در برخی حوزههای رقابتی، مقام برگزیده کسب نمایند به بنیاد ملی نخبگان معرفی و از امتیازات آن بهرهمند خواهند شد.
سوال35: جشنواره رویش چیست؟
پاسخ: جشنواره رویش یک رویداد سالانه فرهنگی، هنری است که با هدف شناسایی، معرفی و تجلیل از توانمندیها و دستاوردهای کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی، در دو سطح دانشگاهی و ملی برگزار میگردد.
سوال36: چه کسانی میتوانند در جشنواره رویش شرکت کنند؟
پاسخ: تمامی اعضاءکانونهای فرهنگی دانشجویی میتوانند در این جشنواره شرکت کنند. شرکتکنندگان باید در زمان برگزاری جشنواره دانشجو باشند.
سوال37: آثارجشنواره رویش باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
پاسخ: آثار باید در بازه زمانی یک سال قبل از ابلاغ شیوه نامه جشنواره تولید شده باشند و متناسب با حوزه تخصصی و فرهنگی کانون و توسط دانشجویان عضو و مطابق با دستورالعمل جشنواره در آن دوره باشند.
سوال38: نحوه شرکت در جشنواره رویش چگونه است؟
پاسخ: این جشنواره در دو مرحله درون دانشگاهی و ملی برگزار می شود. در زمان برگزاری مرحله دانشگاهی جشنواره رویش، آثار جشنواره مطابق با دستور العمل جشنواره، توسط اعضاء کانونها آماده گردیده و در سامانه جشنواره رویش دانشگاه ملی مهارت به آدرس rfarhangi.nus.ac.ir https:// بارگذاری میشود. این آثار، در سطح دانشگاه ملی مهارت توسط اساتید برتر داوری و سپس آثار برگزیده مطابق سهمیه دانشگاه برای رقابت در میان دانشگاههای وزارت علوم به مرحله ملی ارسال می شوند.
سوال38: حوزههای رقابتی جشنواره رویش کدامند؟
پاسخ: این جشنواره در دوبخش رقابتی کانونی و رقابتی دانشجویی به شرح زیر برگزار می شود:
-بخش رقابتی کانونی شامل کانون برتر، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، مسئولیت اجتماعی، فضای مجازی و فعالیت های دیجیتال، گفتگوی دانشجویی و کرسی آزاد اندیشی
-بخش رقابتی دانشجویی شامل ادبیات، صداپیشگی و مجری گری، صنایع دستی، فیلمسازی، موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی
البته این حوزه ها در دوره های مختلف اندکی تغییر می کند که نیاز است برای اطلاع از آخرین دستورالعمل به سامانه جشنواره رویش دانشگاه ملی مهارت، به آدرس https://rfarhangi.nus.ac.ir مراجعه شود.
سوال39: سامانه فرنما چیست و برای چه منظوری راه اندازی شده است؟
پاسخ: سامانه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یا فرنما به آدرس https://public.dmsrt.irبه عنوان درگاه یکپارچه فعالیت و کارنامه فرهنگی استادان، دانشجویان و دانشگاهها با هدف انسجام بخشی و پایش مستمر فرایندهای فرهنگی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهاندازی شده است. همچنین این سامانه قابلیت ارائه کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را دارد.
سوال 40: نحوه ثبت نام و ثبت فعالیت در سامانه فرنما چگونه است؟
پاسخ:
- وارد مرورگر خود شوید و آدرس سامانه فرنما به نشانی https://public.dmsrt.ir/dashboar را جستجو و وارد کنید.
- در صفحه باز شده، گزینه «ثبت نام» را انتخاب کنید.
- اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی، شماره دانشجویی، شماره تماس و سایر مشخصات فردی را وارد نمایید.
- پس از تکمیل فرم ثبت نام، یک حساب کاربری برای شما ایجاد میشود که با آن میتوانید وارد پورتال کاربری خود شوید.
- در صورت فراموشی رمز عبور، امکان بازیابی رمز با وارد کردن کد ملی وجود دارد.
- پس از ورود به سامانه، میتوانید از امکانات مختلف مانند ثبت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، درخواست تأسیس گروهها و تشکلهای دانشجویی، دریافت کارت بانکی فرنما و سیمکارت دانشجویی بهرهمند شوید.
- دانشجو پس از ثبت نام در فرنما میتواند از مزایای این سامانه بهرهمند گردد در صورتی که عضو کانون، انجمن و تشکل باشد میتواند به عنوان دبیر فعالیتهای انجام شده را ثبت کند.
سوال41 : آیا همه اعضای کانونها و انجمنها لازم است در این سامانه ثبت نام نمایند، این ثبت نام چه مزیتی دارد؟
پاسخ: همه اعضای کانونها و انجمنهای دانشجویی برای ثبت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود در سامانه فرنما باید در این سامانه ثبت نام کنند. ثبت نام در فرنما برای کلیه کاربران دانشگاهی از جمله دبیران انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و تشکلهای دانشجویی الزامی است تا بتوانند فعالیتها و رویدادهای خود را ثبت و مدیریت کنند. این ثبت نام به دانشجویان امکان میدهد تا کارنامه فرهنگی خود را دریافت کرده و رزومه فرهنگی خود را در کنار رزومه آموزشی داشته باشند.
سوال42: مسئولیت ثبت برنامههای کانونها، انجمنها و تشکلهای اسلامی در سامانه فرنما با چه کسی است؟
پاسخ: با دبیران انجمن، کانون و تشکل ها
سوال43: کارنامه فرهنگی چیست و چگونه میتوان کارنامه فرهنگی را از سایت فرنما دریافت کرد؟
پاسخ: کارنامه فرهنگی دانشگاه به عنوان رزومه دقیق و جامعی از ارزیابی فعالیتهای دانشجویان و استادان در سطوح فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در دانشگاههای سراسری است که انگیزه ای بیشتر برای مشارکت موثر دانشجویان در حوزههای مرتبط را ایجاد میکند. اطلاع از زمان صدور و نحوه دریافت کارنامه فرهنگی دانشگاه از سایت به منظور ارزیابی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجو و استادان بسیار مهم میباشد. داوطلبان در ابتدا باید در سایت فرنما ثبت نام کنند و سپس درخواست خود را در سایت ثبت کنند.
سوال44: منظور از نشریات دانشگاهی چیست؟
پاسخ: کلیه نشریاتی که به صورت ادواری، گاهنامه یا تک شماره و نیز نشریات الکترونیکی که با نام ثابت و تاریخ نشر در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی، هنری، ادبی و ورزشی توسط هر یک از دانشجویان، تشکلها و نهادهای دانشگاهی، استادان و اعضای هیئت علمی یا گروهی از ایشان در دانشگاهها منتشر و در محدوده دانشگاهها توزیع میشوند، نشریه دانشگاهی محسوب میشود که تابع آئیننامه نشریات دانشگاهی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بوده و زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی دانشگاه ملی مهارت فعالیت میکند.
سوال45: نحوه درخواست مجوز نشریات دانشجویی به چه طریق میباشد؟
پاسخ:
-ثبت نام اولیه دانشجو در سامانه نشریات به آدرس https://journals.dmsrt.ir
-تایید ثبت نام توسط کارشناس نشریات
-معرفی مدیر مسئول،صاحب امتیاز و سر دبیر در سامانه
-بارگذاری استعلام آموزشی و انضباطی مدیر مسئول، صاحب امتیاز و سر دبیر در سامانه توسط کارشناس نشریات
-بارگذاری شماره اول نشریه در سامانه نشریات
-درخواست مجوز نشریه در کمیته ناظر بر نشریات توسط کارشناس مربوطه
سوال46: متقاضی امتیاز نشریه باید دارای چه شرایطی باشد؟
پاسخ:-یکی از دانشجویان یا اعضای هیئت علمی به عنوان شخص حقیقی یا تشکل، نهاد، انجمن، کانون، یا یکی از بخشهای دانشگاه یا هر شخص حقوقی دیگر در دانشگاه باشد.
-عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر در مورد دانشجویان و انفصال موقت از خدمت در مورد اعضای هیئت علمی
سوال47: آیا پس از دریافت مجوز نشریه می توانم اولین شماره نشریه را منتشر کنم؟
پاسخ: انتشار نخستین شماره نشریه پس از دریافت مجوز، منوط به گذراندن دوره آموزشی مصوب وزارت علوم،توسط مدیر مسئول، سردبیر و صاحب امتیاز نشریه میباشد. ضروری است تصویر گواهی گذران دوره در سامانه نشریات بارگذاری شود.
سوال48: صاحب امتیاز در نشریه چه کسی می باشد؟
پاسخ: افراد حقیقی و حقوقی می توانند به عنوان صاحب امتیاز در فرم درخواست صدور مجوز نشریه، ذکر شوند. افراد حقوقی مانند معاونت معاونت فرهنگی دانشجویی ، انجمن علمی یک رشته ،کانون فرهنگی هنری، بسیج و...و افراد حقیقی مانند یکی از اساتید، دبیرانجمن، رئیس دانشکده، یک دانشجو و...
سوال49: نقش صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر در نشریات چیست؟
پاسخ: هر نشریه ای برای شروع و ادامه کار به سه شخصیت حقیقی یا حقوقی نیاز دارد1)صاحب امتیاز، که وظیفه اش صدور حکم سردبیر ، معرفی یا انتخاب مدیر مسئول ، مدیریت سیاست ها و اهداف نشریه، تاسیس یا انحلال نشریه می باشد2) مدیر مسئول ، که به پیشنهاد صاحب امتیاز معرفی و انتخاب می شود وظیفهی حل مسائل حقوقی ، اجرای سیاست های صاحب امتیاز و تایید یا تکذیب مطالب از دیدگاه حقوقی را بر عهده دارد3)سردبیر، یا رئیس هیئت تحریریه بر مواردی همچون ارزیابی، داوری و انتشار الکترونیکی نشریه نظارت دارد.
سوال50: آیا یک دانشجو میتواند همزمان صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر یک نشریه باشد؟
پاسخ: بله، این امکان وجود دارد مشروط بر رعایت مفاد ماده 16 دستورالعمل نشریات دانشگاهی.
سوال51: آیا یک فرد میتواند همزمان در بیش از یک نشریه صاحب امتیاز، مدیر مسئول یا سردبیر باشد؟
پاسخ: خیر، طبق ماده 16 دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، هیچ کس نمیتواند در زمان واحد صاحب امتیاز، مدیر مسئول یا سردبیر بیش از یک نشریه باشد
سوال52: پس از اخذ مجوز اگر نشریه ای غیر فعال باشد تا چه مدت مجوز آن اعتبار دارد؟
پاسخ: طبق ماده 24 آئیننامه نشریات دانشگاهی در صورتی که صاحبامتیاز ظرف مدت حداکثر شش ماه از زمان صدور مجوز پس از اخطار کتبی و مهلت یک ماهه اقدام به انتشار نشریه نکند مجوز صادره از اعتبار ساقط است. همچنین طبق ماده 25، نشریات موظفند توالی انتشار مندرج در امتیاز خود را رعایت کنند. در غیر این صورت پس از سه مرحله متوالی عدم انتشار، صاحبامتیاز برای پاسخگویی به کمیته ناظر احضار و در صورت عدم ارائه دلایل قانع کننده، مجوز نشریه لغو می شود.
سوال53: وقتی صاحبامتیاز و یا مدیرمسئول نشریه دانشجویی فارغ التحصیل شود چگونه می شود نشریه را ادامه داد؟
پاسخ: برای ادامه انتشار نشریه دانشجویی پس از فارغالتحصیلی صاحبامتیاز یا مدیرمسئول، باید انتقال امتیاز یا تغییر مدیرمسئول به فرد واجد شرایط دیگری انجام شود، برای این منظور، صاحب امتیاز درخواست خود را مبنی بر انتقال امتیاز نشریه به دیگری با تغییر مشخصات ذکر شده در سامانه نشریات دانشجویی ثبت کرده و کمیته ناظر موظف است ظرف یک ماه مراتب موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام کند.
سوال54: مالکیت حقوقی، نام و لوگوی نشریه به چه کسی تعلق دارد؟
پاسخ: نام و لوگوی نشریه از نظر حقوقی متعلق به صاحبامتیاز است.
سوال55: آیا نشریات دانشجویی مجاز به درج آگهی تبلیغاتی برای تأمین هزینههای خود هستند؟
پاسخ: برای این امر باید از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه استعلام شود.
سوال56: آیا همه نهادها و تشکلهای دانشگاهی برای انتشار نشریه باید از کمیته ناظر مجوز بگیرند؟
پاسخ: بله، طبق ماده 1 و بند 1 ماده 6 دستورالعمل اجرایی، کلیه نشریات منتشر شده در دانشگاهها باید مجوز کمیته ناظر مربوطه را داشته باشند.
سوال57: آیا فرد غیر دانشجو میتواند در نشریه دانشجویی مطلب بنویسد؟
پاسخ: بله، در صورتی که محتوای مطلب در چارچوب سیاستهای نشریه باشد، مانعی ندارد و مدیر مسئول پاسخگو است.
سوال58: شرایط مدیر مسئول و صاحبامتیاز نشریه چیست؟
پاسخ: مدیر مسئول و صاحبامتیاز باید دانشجو یا عضو هیئت علمی باشند، بدون محکومیت منجر به توبیخ یا انفصال، و دانشجویان باید حداقل ۲۸ واحد درسی گذرانده و شرایط تحصیلی لازم را داشته باشند
سوال59: ساختار کلی نشریه دانشجویی چگونه است؟
پاسخ: نشریه دارای نام ثابت، تاریخ نشر، شناسنامه شامل مشخصات مدیر مسئول، سردبیر، نویسندگان، ویراستار و سایر همکاران است و شامل بخشهایی مانند فهرست مطالب، مقالات، یادداشتها و مصاحبهها میباشد.
سوال60: وظایف صاحب امتیاز در نشریات دانشجویی چیست؟
تعیین خط مشی کلی نشریه، نظارت بر فعالیت نشریه و رعایت قوانین و آییننامههای مربوطه از وظایف صاحب امتیاز می باشد. او همچنین موظف است در صورت تغییر مشخصات نشریه یا مدیر مسئول، موضوع را به کمیته ناظر اطلاع دهد. صاحبامتیاز موظف است مدیرمسئول نشریه را معرفی کند. اگر صاحب امتیاز شخصیت حقیقی باشد، میتواند خود مدیرمسئول نشریه نیز باشد. صاحب امتیاز باید دورههای آموزشی مربوط به نشریات دانشجویی را طی کرده و گواهی پایان دوره را دریافت کند تا بتواند نشریه را منتشر نماید.
سوال61: وظایف مدیر مسئول در نشریات دانشجویی چیست؟
پاسخ: اجرای سیاستهای مصوب از سوی صاحبامتیاز و نظارت بر اجرای آییننامهها و اساسنامه نشریه از وظایف مدیر مسئول است. همچنین پیگیری چاپ و توزیع نشریه و فراهم آوردن مقدمات لازم برای هماهنگی با سایر اعضای هیئت تحریریه و بارگذاری فایل نشریه در سامانه نشریات بر عهده ایشان است.
به طور خلاصه، مدیر مسئول نقش اصلی در تضمین رعایت قوانین، مدیریت حقوقی و اجرایی نشریه، و هماهنگی بین اعضای نشریه و مراجع قانونی را دارد و مسئولیت کامل مطالب منتشر شده بر عهده اوست لذا وی باید محتوای نشریه را تأیید کند.
سوال62: وظایف سردبیر در نشریات دانشجویی چیست؟
پاسخ: به طور خلاصه، سردبیر نقش رهبر علمی و اجرایی نشریه را دارد و مسئول تضمین کیفیت علمی، هماهنگی تیم تحریریه و تصمیمگیری نهایی درباره محتوای نشریه است.
سوال63: مدیرمسئول و سردبیر باید دارای چه شرایطی باشند؟
پاسخ:
-دانشجو بودن یا عضویت در هیئت علمی یا مدیر یکی از واحدهای اداری همان دانشگاه
-عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر در مورد دانشجویان، انفصال موقت از خدمت در مورد اعضای هیئت علمی و عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر در کمیته تخلفات اداری برای کارکنان
-عدم سابقه مشروطی برای دو نیمسال متوالی یا سه نیم سال متناوب برای دانشجویان در هنگام معرفی به عنوان مدیر مسئول
- گذراندن دو نیم سال تحصیلی و حداقل ۲۸ واحد درسی (دورههای کاردانی و کارشناسی).
-عدم شهرت به فساد اخلاق
سوال64: آیا هر نشریه در دانشگاه نیاز به اخذ مجوز دارد ، برای مثال نشریات بسیج دانشجویی، تشکلهای اسلامی و..؟
پاسخ: بله ، هر نشریه که در دانشگاه تهیه و توضیع شود نیاز به اخذ مجوز از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه دارد.
سوال65: کرسی آزاداندیشی چیست؟
پاسخ: نشستی که در طی آن، دانشگاهیان به صورت آزاد، نظام مند، منطقی و عالمانه به اظهارنظر، تبادل آراء و گفتگو در موضوعی خاص با ملاحظه اهداف مندرج در ماده 2 این آئیننامه می پردازند، در این آئیننامه به اختصار «کرسی» نامیده می شود.
سوال66: نحوه رسیدگی به درخواست برگزاری کرسی آزاداندیشی چگونه است؟
پاسخ: هر کدام از تشکلها و گروههای قانونی دانشجویی در چارچوب اساسنامه خود یا 3 نفر از دانشگاهیان یا هر یک از اعضای شورای فرهنگی یا هیئت دانشگاه میتوانند درخواست تشکیل کرسی را مطابق با این آئیننامه پس از تکمیل فرم پیوست به دبیرخانه هیئت نظارت ارائه کنند و در صورت اخذ مجوز، اقدامات بعدی را پیگیری نمایند.
سوال67: جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان چیست؟
پاسخ: جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک رویداد سالیانه و سراسری است که ویژه دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم در بخشهای متنوع آوایی، ادبی،هنری،پژوهشی، فناوری و معارفی برگزار میشود.
سوال68: ثبت نام و اطلاع از شیوه نامه جشنواره فرهنگی و هنری قرآن وعترت به چه صورت می باشد؟
پاسخ: دانشجویان دانشگاه ملی مهارت می توانند از طریق سامانه جشنواره دانشگاه ملی مهارت، به آدرس https://jfarhangi.nus.ac.ir در بخش مورد نظر خود ثبت نام نمایند.
سوال69: جشنواره فرهنگی و هنری قرآن وعترت در چه بخش هایی برگزار می گردد؟
پاسخ:
1- بخش معارفی در رشتههای(آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآنکریم- حفظ موضوعی قرآنکریم- آشنایی با معارف نهجالبلاغه- آشنایی معارف صحیفه سجادیه- آشنایی با سیره معصومین(ع)- احکام شرعی- آشنایی با معارف نماز- سبک زندگیاسلامی)
2- بخش هنری در رشتههای( خوشنویسی به روش نستعلیق- نقاشی- طراحی پوستر- تذهیب)
3- بخش پژوهشی در رشته های(مقاله نویسی – تلخیص کتاب)
4- بخش فنآوری در رشتههای(تولید برنامهکاربردی تلفن همراه – تولیدات رسانهای در قالب فیلم کوتاه وکلیپ)
5- بخش نوآفرینیهای قرآنی در رشته ایدهشو
6- بخش ادبی در رشتههای(شعر-داستاننویسی – نمایشنامهنویسی – فیلمنامهنویسی)
7- بخش آوایی در رشتههای( قرائت تحقیق- قرائت ترتیل- حفظ 5جزء قرآنکریم- مداحی- اذان- تواشیح و همخوانی قرآنکریم- دعاخوانی)
سوال70: دانشجو در جشنواره فرهنگی و هنری قرآن وعترت حداکثر در چند رشته می تواند شرکت نماید؟
پاسخ:
دانشجو میتواند در دو رشته شرکت نماید ولی این دو رشته نباید در یک بخش باشد. به عنوان مثال دانشجویی که در بخش آوایی شرکت میکند میتواند در بخش هنری نیز ثبت نام کند ولی در دو رشته آوایی مجاز به ثبت نام و شرکت نیست.
سوال71: جشنواره فرهنگی و هنری قرآن و عترت در چه بازه ای از سال برگزار می گردد؟
پاسخ: در دی ماه شیوهنامه به دانشکدهها و آموزشکدهها ابلاغ و دانشجویان میتوانند ثبتنام کنند. مرحله دانشگاهی اردیبهشت ماه، مرحله کشوری در تیرماه و مرحله ملی در مرداد یا شهریور هر سال برگزار میگردد.