در حال بارگذاری ...

دکتر صالحی عمران در دوره ی توانمندسازی اعضای هیأت علمی عنوان کرد: مهارت آموزی و تربیت دانشجوی کارآمد، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای است

دوره ی سه روزه ی دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی، روز دوشنبه 15 مرداد ماه  با حضور مسئولین و اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای شروع به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، در آئین افتتاحیه این مراسم، دکتر صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این دوره، به بیان اهداف برگزاری این دوره ها پرداخت و اظهار داشت:"حضور و فعالیت همه ما در دانشگاه ، این است که شرایط و الزاماتی را از لحاظ آموزشی، تربیتی، رفاهی و قانونی فراهم آوریم تا یک مربی و یا یک هیأت علمی در کلاس، آزمایشگاه و به ویژه کارگاه ها تدریس کند و مهارت را منتقل نماید، با عنایت به اینکه بحث آموزش و تربیت بحث مهمی است، ولی دانشجو محور کار است و همه ی ما برای این هستیم که دانشجو سر کلاس برود و کار یادبگیرد و اگر این انتقال مهارت که هدف نهائی ماست به درستی صورت نگیرد، شاید همه این تشکیلات از لحاظ مشروع بودن مورد تردید قرار گیرد و این سوال پیش آید که آیا ماواقعا کارمان را درست انجام داده ایم؟ لذا این دوره از این بابت شکل گرفته است."

وی در ادامه ی سخنان خود بیان کرد:" دانشگاه فنی وحرفه ای با پرورش نیروی انسانی وتاکید برمهارت آموزی می تواند کمک کننده ی خوبی باشد، همانطور که مقام معظم رهبری بارها پنجه های کارآمد را تاکید نمودند ما می توانیم در تربیت و پرورش پنجه های کارآمد، موفق باشیم.

دکتر صالحی عمران، توانمندسازی مدرسین و منابع انسانی را مهم تلقی نمود و گفت:"در تمام سایتهای دانشگاههای معتبر دنیا یک سری دوره هایی در راستای توانمندسازی و توسعه اعضای هیأت علمی و مدرسین که بسیار فعال است و حتی برنامه ی سالانه ی خود را در سایت اعلام می کنند، برگزار می شود که این نشان دهنده ی ضروری بودن این مبحث در تمام جهان است."

ایشان در ادامه جهت فراهم نمودن شرایط بهسازی و آموزش نیروی انسانی، 4 عنصر را به شدت موثر دانست و افزود:"از میان این 4 عنصر ، دو عنصر از همه مهمتر است یکی مدرسین و دیگری دانشجو و یادگیرنده و فعل و انفعالاتی که بین این دو عنصر صورت می گیرد. عنصر سوم تجهیزات و عنصر چهارم، برنامه درسی منعطف می باشد. البته عناصر دیگری هم مثل شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز مهم می باشد و بر آموزش اثر دارد که البته در خارج سیستم ما است و کنترل آن دست ما نیست و برعهده ی مسئولین می باشد، ولی شرایطی که اختیار آن برعهده ی ما است و باید ایفای نقش کنیم، ایجاد برنامه های درسی منعطف همراه با درک شرایط اقتصادی و اجتماعی و فناوری جدید است که باعث تغییر کیفیت در آموزش می شود."

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص معضل بیکاری، خاطرنشان کرد:"، بهتر است دانشگاه تلاش کند این سرمایه انسانی را وارد بازار کند." ایشان خطاب به مدرسین و اعضای هیأت علمی اظهار داشت:"اینجا دانشگاه فنی و حرفه ای است و باید اساتید در کارگاهها نقش و حضور فعال داشته باشند و کارگاهها باید زیباتر و باکیفیت تر از کلاس ها به دانشجویان ارائه شود و عنصر بعدی که بسیار مهم است، تجهیزات می باشد. در دانشگاه فنی و حرفه ای، باید محیط کار واقعی در نمونه های کوچک داشته باشیم و یا باید با صنعت ارتباط برقرار کنیم تا کارآموز درس های تئوری خود را در یک محیط واقعی تجربه کند که در این راستا برنامه های جدی برای تجهیز کارگاهها داریم تا بتوانیم به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم."

ایشان ضمن بیان برقراری تعامل و ارتباط با صندوق نوآوری و شکوفایی و دادن نوید حمایت مالی از اساتید موسس شرکتهای دانش بنیان، جهت تقویت بهسازی و توانمندسازی مدرسین و سرمایه های انسانی تاکید نمود:"برنامه درسی فعال و منعطف، کارگاههای مجهز و جذاب و حضور اعضای هیأت علمی در کارگاهها باید لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد تا دانشگاه فنی و حرفه ای بتواند رسالت اصلی خود را به درستی انجام دهد و دانشجوی ماهر و کارآمد تربیت کند.یک استاد دانشگاه فنی و حرفه ای باید کارآفرین باشد تا بتواند الگوی دانشجو قرار گیرد و دانشجو نیز باید علاقمند و مستعد باشد که دراین راستا برآنیم تا نگرش خانواده ها و دانشجویان را به این دانشگاه تغییر دهیم چرا که یادگیری مهارت، اشتغال زایی و کارآفرینی در این آموزش ها، شکل می گیرد."

دکتر صالحی عمران در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:" آموزش معلم بسیار مهم می باشد، من معتقدم که هرکسی را نمی توان به عنوان مدرس جذب نمود و باید نظارت وجود داشته باشد چرا که معلمان الگو هستند و رسالت انبیاء بر عهده ی آنان می باشد و در این راستا ما باید توانمندسازی مدرسین را جدی بگیریم. "