در حال بارگذاری ...
دوشنبه 4 بهمن 1395

پاسخ به سوالات نشست روسای مراکز در مشهد

بسمه تعالی

در نشست روسای مراکز در مشهد مقدس همکاران محترم سوالات و در خواستهایی  به صورت کتبی از ریاست محترم دانشگاه داشته اند که سوالات پس از دریافت بررسی و پاسخ آنها در ذیل جهت استحضار همکاران محترم تقدیم می گردد.

 

حوزه

ردیف

سوال همکاران

پاسخ

دانشجویی فرهنگی

1

پایین بودن میزان وام های دانشجویی

پرداخت وام دانشجویی به عهده صندوق رفاه می‌باشد و با پیگیری‌های انجام گرفته مقرر گردید در سال جاری سهمیه وام دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزایش یابد.

2

کمبود روحانی در مراکز

با توجه به مصوبه شورای فرهنگی، تأمین روحانی برای مراکز در دست پیگیری می‌باشد.

پژوهش

3

فرصت پاسخگویی به برخی بخشنامه ها کم است خصوصا بخشنامه دادن طرح پژوهشی

در سوال همکارمحترم شماره و تاریخ بخشنامه قید نشده است مع هذا حمایت از طرح های پژوهشی و کارآفرینی در طی چند ماه اخیر مورد تقاضای مراکز تابعه بوده و فرصت یکماه برای ارسال مستندات برای طرح های موجود داده شده است که حدود 162 طرح دریافت گردید. مرحله دوم فراخوان نیز در نیمسال دوم (مهر ماه) ارسال خواهد شد.

آموزش

4

آقای  در خصوص جذب هیات علمی اساتید چه برنامه هایی برای روسا و کارکنان در نظر دارید

صدور حکم رؤسا و معاونان حائز شرایط در دست اقدام است

5

چرا به مجموعه دانشگاه های غیرانتفاعی راحت مجوز رشته داده می شود ولی برای  فنی وحرفه ای قوانین سختگیرانه تر است؟

آقای دکتر مولایی  پاسخ دادند در صدد اصلاح روال می باشند.

چرا دانشگاه علمی کاربردی با اهداف خود فاصله زیادی دارد؟چرا که جذب دانشجو در این دانشگاه برای محیط صنعتی تقریبا به صورت ارتقاء شغلی(ضمن خدمت) است و جذب از هنرستانها نباید داشته باشند.

گسترش مؤسسات آموزش عالی بر چه اساس است و رویه اصلاح آن چگونه است؟چراسیاستها را چندگانه اجرا می-کند؟

چرا برای راه انداری رشته های کارشناسی بر وجود هیات علمی اصرار می ورزید ولی در دانشگاه های دیگر غیر این عمل می شود؟

وزارت علوم  چه نظارتی بر دانشگاه آزاد دارد (فنی وحرفه ای امروز کاردانی را فارغ التحصیل می کند دانشگاه آزاد فردا کارشناسی پیوسته اش را راه اندازی می کند.

چرا روند مجوز برای رشته های جدید در دانشگاه فنی وحرفه ای طولانی است در حالی که دانشگاه علمی و کاربردی چهل روزه مجوز می گیرد

چرا ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع علمی و کاربردی 100نفر و برای فنی وحرفه ای 20 نفرست.

6

علیرغم اینکه یکی از مشکلات کشور ما محیط زیست است ولی فارغ التحصیلان آن جذب بازار کار نمی شوند در صورتیکه نیازی به این رشته نیست آن را از دانشگاه ها حذف کنید

دانشگاه فنی وحرفه ای رشته ای به عنوان محیط زیست ندارد، که جذب بازار شود.

7

توسعه در رشته¬های کارشناسی پیوسته

چارچوب برنامه و رشته ها در حال تدوین است

8

برنامه وزارت علوم برای توسعه رشته های نوین و بین رشته ای در دانشگاه فنی وحرفه ی چیست؟ با عنایت به ضرورت همسویی رشته های آموزشی مهارتی با نیازهای صنعت و بازار .

این برنامه ها باید توسط خود دانشگاه تدوین و پیشنهاد شود. اصلاح برنامه ها توسط کمیته ها با همین افق می باشد.

9

علت اینکه برخی رشته های درخواستی علیرغم اینکه تمام جوانبش بررسی شده بوده پذیرفته نشده چیست

مشکل اصلی عدم پذیرش بدون کادر آموزشی (مدرس با مدرک کارشناسی ارشد و هیأت علمی) کافی و مورد وثوق دفتر گسترش بوده است.

10

برخی از رشته هایی که مورد آمایش سرزمینی منطقه ای و رشته ای در دانشگاه فنی وحرفه ای قرار گرفته در سایت گسترش وزارت علوم نیست

رشته ها مشخص شود تا از طریق دفتر برنامه ریزی وزارت علوم پیگیری شود.

12

در خصوص مجوز رشته به استان های محروم بیشتر توجه شود با توجه به اینکه نیروی رسمی یا کم است یا نداریم

رویکرد دفتر برنامه¬ریزی و معاونت آموزشی توجه بیشتر به مناطق محروم می¬باشد.

13

آیا با گسترش رشته های کارشناسی موافقت شده است

بله ولی با ویژگی های فنی وحرفه ای

14

علت عدم موافقت با تاسیس مراکز جدید چیست

نبودن هنرجوی مورد نیاز در منطقه، عدم وجود امکانات فیزیکی و کالبدی آموزشکده و کادر آموزشی مورد نیاز

15

با توجه به دوازده ساله شدن مدت تحصیل در هنرستان و اینکه مدرک کاردانی در جامعه ارزش خاصی ندارد و هنرجویان هنرستان و دانش آموزان ریاضی فیزیک رغبتی برای انتخاب آموزشکده¬ها ندارند چه امتیازاتی برای ورود دانش¬آموزان به آموزشکده¬ها دارید ...آیا برنامه¬ای برای تبدیل کاردانی¬ها به کارشناسی، کارشناسی ارشد دارید.

رشته های کارشناسی حرفه ای در حال تدوین می باشد

اداری مالی

16

اختصاص بودجه در واحد آموزشی برای خرید تجهیزات

مرحله اول تعمیر پرداخت شد. مرحله اول تجهیز نیز به محض وصول تخصیص پرداخت خواهد شد. تمام امور مرتبط در این دفتر انجام شده است.

17

کمبود تجهیزات ...کمبود اعتبارات دولتی برای دانشگاه

با سازمان مدیریت مکاتبات عدیده ای در این خصوص انجام شده بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه در 95 نسبت به 94 به میزان60 درصد رشد داشته است.

18

پروژه خوابگاه آموزشکده پسران ملایر به دلیل افزایش زیر بنا به مشکل خورده لطفا برای حل این مشکل راهنمایی بفرمایید

افزایش زیر بنا خلاف قانون بوده با سازمان مدیریت رایزنی شده اما قبول نمی کنند.

19

علیرغم اینکه در سال 94 مبلغ یک میلیارد تومان از ماده 180 استان جهت ساختمان نیمه تمام آموزشکده پسران لارستان اختصاص داده شده است اما علیرغم پیگیری های متعدد این مهم محقق نشده است

چنینن رقمی اختصاص داده نشد و فقط مکاتبات داخلی پیرو بازدید بوده است.

20

جهت بهرمندی از بودجه های استانی ماده180و 2%نفت و گاز با جناب دکتر مهدوی رایزنی بفرمایید

رایزنی شده است معذوریتهای قانونی وجود دارد لیکن ماده 180 در استانها و باید از طریق نمایندگان پی گیری شود.

21

در سفر ریاست جمهوری دولت دهم مبلغ یک میلیارد تومان جهت ساختمان آموزشکده فنی ارزوئیه اختصاص داده شده و این مبلغ به حساب دانشگاه شهید باهنر کرمان واریز گردیده اما به لحاظ خارج شدن آموزشکده های فنی و حرفه ای از زیر مجموعه دانشگاه شهید باهنر این مبلغ حدود سه سال است که در حساب دانشگاه شهید باهنر مانده است در صورتیکه آموزشکده فنی ارزوئیه در ساختمان استیجاری می باشد و به همین لحاظ در حال تعطیل شده است .در صورت امکان تغییر موافقت نامه را جهت اختصاص این مبلغ به صورت آسان تر مساعدت فرمایید.

با آقای دکتر واعظ در مشهد رایزنی شد مقرر شد مسئول واحد استانی اگر مستنداتی وجود دارد جهت پی گیری به سازمان مرکزی ارسال نماید که تا کنون چیزی دریافت نشده است.

 





نظرات کاربران